Genealogie familie Camfferman
Generatie VII-ac
Peter Marinus (Peter) Camfferman is geboren op donderdag 6 februari 1890 om 18:00 in Den Haag, zoon van Adrianus Hendrik Camfferman en Jansje van den Hoek. Van de geboorte is aangifte gedaan op zaterdag 8 februari 1890 met als getuigen: Peter Marinus Camfferman [oom vaderszijde] en Engelbertus Heilbron.
Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage, 10 februari 1890: "Burgerlijke Stand. ’s-GRAVENHAGE, 8 Febr. Bevallen: J. Camfferman, geb. v.d. Hoek, z."
Peter is overleden op zaterdag 16 november 1957 in Langley, Washington (USA), 67 jaar oud. Hij is begraven op Langley (Woodman) Cemetery, Island County, WA (USA).
Beroep: kunstschilder (artist painter, artist decorative)
Peter komt op 13 oktober 1903 aan in de USA via Ellis Island, samen met broer Adrianus. Hij was toen 13 jaar oud.
Peter Marinus arrives in the USA on Ellis Island on 13 October 1903, together with his brother Adrianus. He was 13 years old at that time.
Peter liet zich in 1921 naturaliseren tot Amerikaans staatsburger. Zijn signalement werd als volgt omschreven: Kleur: blank, teint: medium, lengte: 5 feet, 8 inches (1,75 meter), gewicht: 160 pounds (72 kg); kleur haar: donkerbruin; kleur ogen: donker.
Peter was naturalised to American citizen in 1921. His personal description was: color: white, complexion: medium, length: 5 feet 8 inches, weight 160 pounds, color hair: dark brown, color of eyes: dark.
Peter trouwde, 24 jaar oud, op dinsdag 11 augustus 1914 in Minneapolis, Minnesota (USA) met
Margaret Thorpe Gove, 32 jaar oud.
Margaret is geboren op zondag 13 november 1881 in Rochester, Minnesota (USA), dochter van Arthur Lucullus Gove en Mary E. Coe.
Margaret is overleden in 1964 in Everett, Washington (USA), 82 of 83 jaar oud. Zij is begraven op Langley (Woodman) Cemetery, Island County, WA (USA).
Beroep: artiest, kunstschilder
Peter en Margaret bleven kinderloos.

Margaret Camfferman behoorde, samen met haar echtgenoot Peter Camfferman (1890-1957) tot de eerste Modernistische schilders in het Noord-Westen van de VS. Margaret was geboren in Rochester, Minnesota, en studeerde aan de Minneapolis School of Fine Arts (waar zij Peter ontmoette), de School of Applied Arts & Design in New York en samen met Robert Henry in New York en met Andre Lhote in Parijs.
Margaret Camfferman, along with her husband, Peter Camfferman (1890-1957) were among the earliest Modernist painters in the Northwest. Born in Rochester, Minnesota, Camfferman studied at the Minneapolis School of Fine Arts (where she met her husband), the New York School of Applied Arts & Design and with Robert Henri in NY and with Andre Lhote in Paris.
In 1914 trouwden ze en in 1915 verhuisden Peter en Margaret naar Langley op Whidbey Island in de staat Washington. Margaret was een actieve exposant op de jaarlijke Northwest Annuals sinds de vroege jaren twintig en gedurende vele jaren bij het Seattle Art Museum na de opening in 1933. Het werk van Margaret was in de stijl van haar meester; Henri en volgde de wijze van de post-impressionisten. Na haar studie in Parijs in 1932 kreeg haar werk invloeden van het kubisme en werd het meer experimenteel.
In 1914 she married and in 1915 they moved to Langley, Whidbey Island in Washington State. Margaret was an active exhibitor with the Northwest Annuals since the early 1920's and for many years at the Seattle Art Museum after it opened in 1933. Camfferman's work was in the manner of her master, Henri and followed in the manner of the Post-Impressionists. After studying with Lhote in Paris in 1932, her work took on influences of Cubism and became more experimental.
Margaret en Peter bouwden in Langley hun huis en voegden daar een aantal hutten (slaap- en werkgelegenheden) aan toe voor bezoekende artiesten en instructeurs. Hun huis noemden zij "Brachenwood" en zij boden lessen aan. De Camffermannen woonden in New York City in 1925-1926, maar keerden terug om permanent in Langley te gaan wonen.
Ze maakten deel uit van de Seattle's Group of Twelve (Groep van 12) en stonden in de regionale kunstwereld goed aanschreven.
At Langley, she and Peter built their home and included additional cabins for visiting artists and instructors. Their home was called "Brachenwood" and they offered classes. During 1925-26, the Camfferman's lived in New York City but returned to live permanently in Langley.
The Camfferman's became part of Seattle's Group of Twelve and were very highly regarded within the regional art community.
Zoals veel vrouwen uit haar tijd, koos Margaret ervoor om meer de nadruk te geven aan de carriere van haar man als schilder. Ze was aan zijn werk toegewijd, ondanks dat zij al 9 jaar zijn meerdere was en had duidelijk meer talent en ervaring in de eerste jaren van hun samenzijn. Margaret werkte tijdens de depressie (in de jaren '30) voor het Public Works of Art Project als schilder en zij had een solo expositie in het Seattle Art Museum in 1935. Naast lokale exposities, toonde Margaret haar werk ook in San Francisco op de Golde Gate International Exhibition in 1939, in het San Francisco Art Museum en in het Palace of the Legion of Honor. Ook toonde zij haar werk op de Smithsonian Travelling Expositions van de jaren 1920 tot en met 1956.
Like many women of her era, Margaret chose to focus attention on her husband's career as a painter and was dedicated to his work even though she was 9 years his senior and had considerably more talent and experience in their early years together.
Margaret worked with the Public Works of Art Project during the Depression as an easel painter and had a solo exhibiton at the Seattle Art Museum in 1935. Besides local exhibitons, Margaret exhibited in San Francisco at the 1939 Golden Gate International Exhibiton, the San Francisco Art Museum and the Palace of the Legion of Honor. She also exhibited with the Smithsonian Travelling exhibitions from the 1920's through 1956.
Copyright tekst: www.womenpainters.com.
Engelse tekst geplaatst met de vriendelijke toestemming van David Martin.
Copyright text: www.womenpainters.com.
English text copied with the kind permission of David Martin.
